Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Vaihdoin 2 m /90 mm ruuvikuljettimen Kipin 2.5 m pitkään kuljettimeen, jonka halkaisija on vain 60 mm. Mutu-tuntumalla polttimeen päätyvän purun määrä lisääntyi merkittävästi, vaikka siirtonopeus putosi puoleen. Onko muilla vastaavia kokemuksia aiheesta?
Viimeksi muokannut Papupata, 04.11.2019 20:21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kuljettimen muodostaman purun määrä
Jatkokysymys on kuinka järjestää purunpoisto. Reikiä kuljettimen alapintaan ja sanko alle?
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Jatkojatkokysymys.
Miksi pitää poistaa purua? Lämpöenergiaa siinäkin on.
Onko puru aiheuttanut tukoksia tai muuta kiusaa?

Onko puru aiheuttanut tukoksia tai muuta kiusaa?
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 13.08.2019 11:06:01
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Mulla on juuri tuo rei'itetty kuljettimen alapinta + sanko viritelmä. Liiallinen puru on itsellä pari ketaa aiheuttanut sen että puru jää pudotusputken suulle ja aiheuttaa jonkinlaisen takapalon. Polttimena Iwabo
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Takapalon pelko on pääsyynä purun määrän pienentämiseksi. Letku ja pudotusputki puruuntuvat koko ajan enemmän.
-
- Viestit: 90
- Liittynyt: 23.05.2019 20:49:41
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Entä onko pelletin laatu vaihtunut?
Jos nyt tässä uudemmassa kuljettimessa ajetaan läpi puruisempaa pellettiä.
Kannattaa myös katsoa se siilon pää ja katsoa onko tämän uusi putki samanlainen sieltä alkupäästä kuin se vanhakin.
Jos nyt tässä uudemmassa kuljettimessa ajetaan läpi puruisempaa pellettiä.
Kannattaa myös katsoa se siilon pää ja katsoa onko tämän uusi putki samanlainen sieltä alkupäästä kuin se vanhakin.
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Kannattaa yrittää purun poistoa jos polttimena on iwabo villa s2.
Tämän polttimen suurin heikkous mielestäni on se, että puru aiheuttaa paljon lentotuhkaa ja karstoittaa ainakin minulla arinaa enemmän.
Kattilana on Termax Pellet 25CR.
Kattilassa on pikanuohous ja käytännössä aika helppo käyttöinen, mutta lentotuhkaa kertyy juuri konvektioputkien yläpuoliseen tilaan mistä ilma menee vedonsäätimen kautta piippuun.
Lisäksi lentotuhka niinkuin kaikki savutkin valitettavasti pyörii omalla pihalla tuulen suunnista riippuen.
Samoin tuo takapalon vaara on olemassa, mutta jos kattilahuone on oikein ilmastoitu eli sinne ei muodostu imua väärään suuntaan esim ovesta ulos ja veto on riittävä, niin ei pitäisi kyllä tehdä takapaloja.
Minulla on edellinen omistaja porannut koko ruuvin alapinnan pannuhuoneen puolella noin 4mm reikiä täyteen.
Asensin siitä muoviohjurin mikä pudottaa ämpäriin nuo purut.
Lisäksi erottelen säkkitavarasta purut kun täytän siilon.
Pelletti on minulla siis todella puhdasta.
Tämä helpottaa elämää.
säkkitavaraa käytän juuri siksi kun puhallustäyttö teki niin paljon hienoainesta.
Periaatteessa nuo reiät voi myös hienontaa pellettiä lisää en ole siitä varma.
Mutta ajattelisin jos poraisi nuo reitä vinoon pelletin kulkusuuntaan niin se voisi olla parempi.
Lisäksi mielessä on käynyt että jos olisi pieni tuhkaimuri mikä imaisisi noista reijistä pölyä kun ruuvi pyörii, mutta se varmasti aiheuttaisi takapaloa kun tässä ei ole sulkusyötintä.
Minulla on jossain se hienoainesmäärä ylhäälläkin melkein kaikilla pelletinvalmistajilla tuo on ollut aivan standardin ylärjassa tai yli.
Tämän polttimen suurin heikkous mielestäni on se, että puru aiheuttaa paljon lentotuhkaa ja karstoittaa ainakin minulla arinaa enemmän.
Kattilana on Termax Pellet 25CR.
Kattilassa on pikanuohous ja käytännössä aika helppo käyttöinen, mutta lentotuhkaa kertyy juuri konvektioputkien yläpuoliseen tilaan mistä ilma menee vedonsäätimen kautta piippuun.
Lisäksi lentotuhka niinkuin kaikki savutkin valitettavasti pyörii omalla pihalla tuulen suunnista riippuen.
Samoin tuo takapalon vaara on olemassa, mutta jos kattilahuone on oikein ilmastoitu eli sinne ei muodostu imua väärään suuntaan esim ovesta ulos ja veto on riittävä, niin ei pitäisi kyllä tehdä takapaloja.
Minulla on edellinen omistaja porannut koko ruuvin alapinnan pannuhuoneen puolella noin 4mm reikiä täyteen.
Asensin siitä muoviohjurin mikä pudottaa ämpäriin nuo purut.
Lisäksi erottelen säkkitavarasta purut kun täytän siilon.
Pelletti on minulla siis todella puhdasta.
Tämä helpottaa elämää.
säkkitavaraa käytän juuri siksi kun puhallustäyttö teki niin paljon hienoainesta.
Periaatteessa nuo reiät voi myös hienontaa pellettiä lisää en ole siitä varma.
Mutta ajattelisin jos poraisi nuo reitä vinoon pelletin kulkusuuntaan niin se voisi olla parempi.
Lisäksi mielessä on käynyt että jos olisi pieni tuhkaimuri mikä imaisisi noista reijistä pölyä kun ruuvi pyörii, mutta se varmasti aiheuttaisi takapaloa kun tässä ei ole sulkusyötintä.
Minulla on jossain se hienoainesmäärä ylhäälläkin melkein kaikilla pelletinvalmistajilla tuo on ollut aivan standardin ylärjassa tai yli.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 14.02.2021 06:50:42
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Puru kuuluu palamaan eikä seulottavaksi. Jos polttimelle on ongelma purun kanssa niin sitä kannattaisi ratkoa polttimen päässä eikä seulomalla. Mutta jos tilanne on niin helppohan se on sanoa. 8mm pelletillä purua tuli omassa ruuvissa enemmän kuin 6mm. Jos 6mm toimii niin sitähän voisi kokeilla?
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.01.2021 23:02:26
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Meillä kuljetin kuljettaa 8mm pelletin polttimelle eikä murskaa sitä .Ei ole ( 2014) koskaan ollut ongelmia syöttöruuvin eikä purun kanssa
Vein purun jokunen vuosi sitten kaverin hevosille kuivikkeeksi,nyt olen kerännyt sen talteen ja polttanut saunan pesässä.
Vein purun jokunen vuosi sitten kaverin hevosille kuivikkeeksi,nyt olen kerännyt sen talteen ja polttanut saunan pesässä.
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 30.01.2021 23:02:26
Re: Kuljettimen jauhama puru ja sen erotus
Tuo vuosiluku piti olla 2004 eikä 2014 sori.