Eilen illalla huomasin pelletin siirtomoottorin pysähtyneen. Ei muutakuin uutta tilalle varastossa olevasta siirtospiraali makanismineen. Tänään tutkin vikaa, kun aluksi epäilin kondensaattorin saaneen turpaan. Purin käyttömoottorin vaiheistosta irti, niin moottorin "matopyörä" juntturassa...ei muutakuin moottorista päätylaippa pois kulmahiomakoneella, kun SPG moottorit on valmistettu kertakäyttöseksi tekeleeksi. Roottorista löyty kosketusjäljet staattoriin ja sen vuoksi roottori ei pyöri lainkaan. Laakerit kutakuinkin kunnossa.
Herkäksi tuntuu olevan haavoittumaan oikosulkumoottori ja jäi sellainen vaikutelma, että siirtoruuvi kun on 45 asteen kulmassa, niin sitä ei saisi laakeroinnin rakenten vuoksi asentaa kuin vaan vaakasuoraan. Kesti sentään 15-vuotta.
Peellitin siirtomoottori kaput...
Re: Peellitin siirtomoottori kaput...
Eikös 15 vuotta ole ihan hyvä saavutus kuitenkin.
Minulla on siirtoruuvi hyvin loivassa kulmassa - ehkä noin 25 - 30 astetta. Ei ole ollut merkittäviä ongelmia purun tai muun kanssa.
Minulla on siirtoruuvi hyvin loivassa kulmassa - ehkä noin 25 - 30 astetta. Ei ole ollut merkittäviä ongelmia purun tai muun kanssa.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 15.10.2019 23:07:10
Re: Peellitin siirtomoottori kaput...
No joo...eihän ne ikuisia ole ei. Laakerointi saisi olla paremmin suunniteltu. En vaan oiken saa selville syy-yhteyttä ja miellettyä, miksi roottori on koskettanyt staattoriin, vaikka laakeit olivat kutakuinkin iskussa.
Iwabo suosittelee tuota 45 asteen kaltevuuskulmaa syöttöruuville/spiraalille. Kaitpa valmistaja on testannut sen olevan lähellä optimia, jolla saadaan mahdollisimman tarkka syöttömäärä pelletille. Jos muuttaisin kaltavuuskulmaa, voisi tulla syötön kanssa ongelmia, kuten pudotusletkussa kulkevan pelletin nopeus kohdatessa polttimen syöttöputken muodon vuoksi ja arinalle tulevan pelletin liian suuri nopeus, voi pelletit pomppia rinalta tuhkatilaan.